Burn-out | Alles van deze blogserie verzameld

blogserie burnout alles verzameld

Op deze pagina zal ik alle blogpost uit de blogserie burn-out voor jullie verzamelen. Dit doe ik om mooi het overzicht te bewaren. Wel zo prettig voor iemand die dankzij zijn burn-out geen concentratie heeft en al redelijk verstrooid is!

Deze lijst zal dus ook steeds verder groeien. Ik raad je aan om deze lijst op te slaan onder je favorieten als je de blogserie gaat volgen! Dan hoef je niet perse op de dagen dat er nieuwe artikelen online komen langs te komen. Dan kun je wanneer jij het wilt deze pagina openen en kijken wat jij op dat moment wilt lezen. Voor de zekerheid zal ik de link ook in iedere post uit deze blogserie plaatsen!

Ik hoop dat ik jullie via deze blogserie een mooi kijkje kan geven in het ervaren van een burn-out! Dat de mensen met een burn-out er sneller uit kunnen komen. Dat omstaanders een beter idee hebben van een burn-out en daardoor meer begrip kunnen tonen. Dit zal ieder die burn-out is ontzettend waarderen! Wil je verder nog weten wat je hier kan verwachten? Neem dan een kijkje op de introductiepagina!

Herkennen van een burn-out

Oorzaken van een burn-out

Een burn-out kan op veel verschillende manieren veroorzaakt worden. Het is heel belangrijk om hier even bij stil te staan. Als je weet wat de mogelijke oorzaken van een burn-out zijn, dan kan je jezelf er veel beter tegen beschermen!

Herken jij de symptomen van een burn-out op tijd?

Naast dat een burn-out veel verschillende oorzaken kent, kent het ook veel verschillende symptomen. Er zijn zowel lichamelijke, geestelijke als gedrag symptomen. Niet ieder symptoom leidt tot een burn-out en niet iedereen krijgt last van al deze symptomen. Toch is het heel belangrijk om ze in je achterhoofd te houden. Hoe eerder jij ze kan herkennen en erkennen, hoe voorspoediger het herstel zal lopen!

Voorkomen van een burn-out

Een burn-out voorkomen door de oorzaken aan te pakken

Door de oorzaken tijdig aan te pakken is het mogelijk om een burn-out te voorkomen. Lees nog eens goed de mogelijke oorzaken van een burn-out door. Neem daarna een kijkje in deze blogpost. Hierin vind je een heleboel tips op de oorzaken goed aan te pakken!

Op zoek naar jouw perfecte balans

Niet altijd is het mogelijk om stressvolle momenten weg te nemen uit het dagelijks leven. Dan is het heel belangrijk om die stressvolle momenten te compenseren met ontspannende momenten. Hierdoor creëer je een balans. Deze balans zal je helpen voorkomen dat je stress chronisch wordt!

Energievreters en energiegevers

Het is heel belangrijk om jouw persoonlijke energievreters en energiegevers in kaart te brengen. Zo maak je het voor jezelf een stuk makkelijker om een juiste balans in ontspanning en inspanning te creëren. Hoe je dat aanpakt lees je samen met een heleboel tips in deze blogpost!

Met deze 6 tips voorkom jij een burn-out

Stiekem zijn er best veel dingen die jij kan doen om een burn-out te voorkomen. Het probleem is dat wij vaak pas op zoek gaan naar oplossingen als het al te laat is. Als je slim bent neem je een kijkje naar alle tips en ga je hier ook echt mee aan de slag. Zo kan je voorkomen dat jij straks thuis zit met een burn-out!

Herstellen van een burn-out

De eerste stap naar herstel

De eerste stap is vaak de moeilijkste stap. In dit geval niet. Vaak merk ze zelf al wel een tijdje dat je niet helemaal meer in balans bent. Het gaat al een tijdje niet meer zo als eerst. Misschien ben je nu wel op het punt gekomen dat het zo echt niet meer gaat. Je schrijft alles op en erkent al je klachten. Dan heb je de eerste stap al gezet.

Tijd om hulp te zoeken

Dit is misschien wel een van de moeilijkste stappen die je moet gaan zetten in het herstelproces. Je moet namelijk toegeven dat het echt niet goed gaat. Het wordt echt. Je moet je angsten opzij zetten, zodat jij de best mogelijke hulp kan krijgen. Heb je nog wat tips nodig? In dit artikel leer om hulp te vragen en krijg je een lijstje met welke hulp het beste is.

Leren een burn-out te accepteren

Een situatie accepteren zoals zij is, is ontzettend moeilijk. Toch is het ontzettend belangrijk! Als je dit niet doet, schiet je onbewust in verzet. Dit zorgt er voor dat jij je niet helemaal openstelt voor de hulp die je krijgt. Je komt je eigen herstel dus behoorlijk in de weg te staan! Gelukkig kan je leren een burn-out te accepteren. In deze post vind je daarvoor 5 tips!

Communicatie tijdens je burn-out

Als je zelf je burn-out geaccepteerd hebt is het heel belangrijk om dit goed te communiceren naar anderen. Jouw dierbaren hebben het zo door als jij niet helemaal jezelf bent. Door ze goed op de hoogte te houden van jouw situatie en gevoelens kan je een heleboel problemen voorkomen!

In 6 stappen naar een noodplan voor je burn-out

Als iedereen op de hoogte is van je burn-out is het belangrijk om een noodplan op te stellen. Met dit noodplan zorg je er voor dat de belangrijkste zaken gewoon afgerond worden. Dit zal je helpen extra te kunnen ontspannen tijdens je rustperiode. Een noodplan heb je met deze 6 stappen zo opgesteld.

Een vast dagritme tijdens je burn-out

Het kan heel lastig zijn om je energie goed te verdelen over je dag. Zeker als er in je noodplan nog een aantal energievretende taken staan, is dit erg belangrijk. Gelukkig kan het hebben van een vast dagritme je helpen om je energie goed te verdelen en op tijd weer aan te vullen.

Wat waren jouw valkuilen voor je burn-out?

Achterhalen waar het precies allemaal is misgelpen, is erg belangrijk voor een goed en langdurig herstel. Toch kan het nog wel eens lastig zijn om al jouw valkuilen te achterhalen. Gelukkig kan je dit vrij gemakkelijk doen met behulp van een aantal vragen.

Gezonde voeding tijdens je burn-out

Het gebruiken van de juiste voedingsmiddelen kan een wereld van verschil maken. Door te zorgen voor een gezonde voeding tijdens je burn-out kan jij jouw lichaam op een natuurlijke wijze ondersteunen. Je kan haar helpen bij het opbouwen van energie en het terugvinden van balans.

Extra ondersteuning tijdens je burn-out

Soms kan het zo zijn dat je niet voldoende energie uit je voeding haalt. Of dat je last hebt van spanning die je niet weg krijgt met voeding. Dan kan het nuttig zijn om je lichaam nog wat extra te ondersteunen. Dat kan op een natuurlijke manier m.b.v. homeopathie of op een andere manier. Namelijk door een detox te volgen of door medicijnen te gaan slikken.

Opbouwen na een burn-out met 4 simpele stappen

Op het moment dat je achter de oorzaken van je burn-out gekomen bent en weer voldoende energie hebt, dan kan je langzaam gaan opbouwen. Je kan dus langzaam maar zeker weer je dagelijkse werkzaamheden hervatten. Hiervoor is het heel belangrijk om eerst je lichamelijke en mentale belastbaarheid te vergroten.

Na de burn-out

Blijvende gevolgen na een burn-out

Helaas kan het zo zijn dat je zelfs na maandenlang goed herstel, nog een last hebt van negatieve blijvende gevolgen. Gelukkig is dit niet bij iedereen het geval. Daarnaast zijn er ook nog een aantal dingen die je zelf kan doen om de last er van te verminderen.

Leren van een burn-out

Gelukkig zijn er ook een heleboel positieve blijvende gevolgen van een burn-out. Tijdens je burn-out heb je namelijk de kans gekregen om jouw leven te leven op een manier die het beste bij jouw past. Je hebt dus ongelooflijk veel mogen leren van een burn-out.

Voorkom een terugval na burn-out

Een terugval voorkomen is niet altijd mogelijk. Er zullen momenten zijn dat het nou eenmaal wat minder gaat. Maar dat is oké. Wel is het belangrijk om een nieuwe burn-out te voorkomen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kan doen om hier voor te zorgen!

Verder leven na een burn-out

Oké je hebt je burn-out uitgezeten, je hebt jouw lessen geleerd en je hebt een terugval voorkomen. Mooi! Maar hoe ga je dan verder met je leven na een burn-out? Ga je alles weer kunnen doen? En wordt je ooit weer dezelfde persoon?

Mijn persoonlijke ervaringen

Mijn verhaal: ’20 en burn-out’

Ervaringsverhalen van jongeren met een burn-out zijn zeldzaam. Terwijl ik uit ervaring weet hoe belangrijk deze verhalen voor iemand met een burn-out kunnen zijn. Daarom deel ik mijn burn-out verhaal met jullie!

Werkloos door burn-out

Burn-out zijn betekend dat je helemaal opgebrand bent. Zelfs de kleinste dingen worden te veel. Laat staan goed functioneren op je werk. Dat heb ik mogen ervaren. Ik kon mijn werk niet meer aan en raakte mijn baan kwijt. Wel in soort van overleg. Maar hoe ga ik hier mee om? En hoe wil ik verder?

 

Ben jij of ken jij iemand met een burn-out? Voel je dan vrij om deze blogserie via een link met iedereen te delen! Zo kunnen we meer mensen bereiken en kan het taboe rondom een burn-out eindelijk eens verbroken worden!

Veel liefs,
Anouk

P.S. nog even een kleine notitie erbij. Dit is vanuit mijn ervaring geschreven. Ik heb geen ervaring in de werksituatie. Deze blogserie is daar dan ook niet opgericht. Er is voldoende informatie daarover te vinden op het internet. Ook wil ik je er graag op attenderen dat ik, zoals ik al zei, een ervaringsdeskundige ben en geen opgeleide arts of psycholoog. Ik raad je dan ook aan om deze wel te bezoeken en zijn of haar adviezen boven die van mij te plaatsen!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *