Burn-out | Communicatie tijdens je burn-out

LaLionna communicatie tijdens je burn-out

Deze post is nummer 11 van de 25 in de blogserie: burn-out! (Alle andere posts vind je hier!)

Als jij jezelf niet meer bent, is de kans groot dat anderen dat ook gaan merken! Misschien vragen ze wel wat er aan de hand is. Als jij dan niet eerlijk en open durft te zijn is de kans groot dat je niet begrepen wordt. Het kan zelfs zo erg zijn dat mensen afstand van je gaan nemen. Dat is nou niet iets wat je er nu nog even bij kan hebben! Gelukkig kan je dit relatief makkelijk voorkomen. Nadat jij de je eigen burn-out geaccepteerd hebt, is het heel belangrijk om dit naar anderen te communiceren. Een goede communicatie tijdens je burn-out kan je heel wat problemen besparen!

Het belang van communicatie tijdens je burn-out

Een burn-out is iets wat je niet moet onderschatten. Het is ongelooflijk zwaar en de kans is groot dat je nu veel niet meer kan. Het is dus heel belangrijk dat je goede support krijgt. Niet alleen van professionals, maar ook van jouw dierbaren. Zij kennen je als de beste en kunnen waarschijnlijk heel goed aanvoelen wat jij nodig hebt. Toch is het heel belangrijk om juist naar die mensen goed te communiceren tijdens je burn-out.

Zorg voor meer begrip

Veel mensen hebben ooit weleens van de term burn-out gehoord. Dat wil helaas niet zeggen dat ze precies weten wat het inhoud. Je doet er dus goed aan om ze wat meer uitleg te geven. Vertel ze over jouw persoonlijke situatie, gevoelens en behoeften. Dit maakt het voor hun een stuk makkelijker om te begrijpen wat er allemaal speelt. Ze zullen er dan meer begrip voor hebben als jij even niet helemaal jezelf bent.

Creëer rust in je hoofd

Door aan anderen te vertellen wat er allemaal aan de hand is, creëer jij rust in je hoofd. Je weet namelijk dat je er alles aan gedaan hebt om de ander op de hoogte te brengen. Hierdoor zal het schuldgevoel afnemen. Geloof me er gaan momenten komen waarop je iemand moet afbellen. Gelukkig weet hij of zij dan wat er aan de hand is en hoef jij je niet schuldig te voelen.

Verbreek het taboe

Jij kan laten zien dat het niet alleen maar ouderen overkomt, maar ook jongeren. Jij bent het voorbeeld dat een burn-out niet voor watjes is, maar juist voor hard werkende mensen. Jij kan anderen de gevaren van perfectionisme en overdreven zorgzaamheid vertellen. Door dit te doen krijgen anderen een veel beter beeld van een burn-out. Ze zien in dat het niets raars is en dat het iedereen kan overkomen.

Misschien gaan ze zelfs wel inzien dat niemand perfect is. Dat het oké is om over je gevoelens en struggles te praten. Dat je elkaar daarmee juist kan helpen. Misschien dat zij op hun beurt weer anderen kunnen inspireren. Zo kan er dus een flink balletje gaan rollen. Alleen maar omdat jij open en eerlijk durfde te communiceren!

Naar wie moet jij je burn-out communiceren en hoe doe je dat?

Het kan lastig zijn om te bepalen naar wie jij je burn-out moet communiceren. Misschien wil je wel niet dat iedereen weet dat jij een burn-out hebt. Gelukkig hoeft ook niet iedereen het te weten. Zolang je het maar communiceert naar de personen die voor jou het belangrijkste zijn. Hieronder ga ik bespreken welke personen je het beste kan informeren. Dit zijn de personen waarvan ik denkt dat het belangrijk is dat ze op de hoogte zijn van jouw burn-out. Als jij hier zelf heel anders over denkt, dan is dat natuurlijk ook prima. Kijk vooral wat voor jou goed voelt!

Partner

Oké of je het nou wilt of niet, je partner MOET je het echt vertellen! Hij of zij staat constant aan jouw zijde. Het is dus een kwestie van tijd voordat hij of zij doorheeft dat er iets niet klopt. Draai er vooral niet om heen! Deze periode is al moeilijk genoeg. Steek je energie dus niet in het verbergen van je burn-out. Verzamel nu even een flinke dosis moed en ga het gesprek aan met je partner.

Ik raad je aan om dit in real-life te doen! Vertel precies wat er aan de hand is en hoe jij je voelt. Ga vervolgens samen doorspreken wat je van elkaar verwacht en wat jullie behoeften zijn! Zorg er voor dat je veel tijd samen doorbrengt en elkaar echt waardeert. Gun elkaar wel voldoende eigen tijd!

Familie en vrienden

Schrik niet, je hoeft heus niet heel je familie en vriendengroep op de hoogte te brengen. Kies de personen die het dichts bij jou staan. Kies vooral de personen die je kan vertrouwen en waarop je kan bouwen! Je kan het beste zelf beslissen hoe jij ze op de hoogte wilt brengen. Zelf vond ik dit erg moeilijk om in real-life te doen. Ik ben meer een schrijfster. Ik heb er dan ook voor gekozen om naar mijn meest dierbare familie en vrienden een hele lange brief te sturen. Geloof me, ik heb de meest liefdevolle reacties ooit gehad! Iedereen was super bezorgd en reageerde heel lief!

Grote kans dat dit ook bij jou zo gaat zijn. Je familie en vrienden willen natuurlijk niets liever dan dat het goed met jou gaat. Het kan dus zijn dat ze een beetje te beschermend gaan reageren. Pas hier goed mee op! Zorg ervoor dat hun zorgen en angsten niet die van jou gaan aanwakkeren. Als dat wel gebeurd, dan moet je dit naar die persoon communiceren! Vertel gewoon dat jij al best angstig bent en door hem of haar nog angstiger wordt. Zeg dat je haar adviezen goed begrijpt, maar dat ze je nu een beetje in de weg staan.

School

Het is heel belangrijk om ook op school op tijd aan de bel te trekken! Zodra je merkt dat je vast begint te lopen moet je hulp zoeken! Op een middelbare school kan je het beste naar je mentor gaan. Op een HBO of WO ga je naar je studieloopbaanbegeleider. Je kan dit doen door hem of haar eerst een mailtje te sturen en heel beknopt uit te leggen wat er aan de hand is. Vraag dan een persoonlijk gesprek aan. Ga hier echt heel goed in op de details. Zo krijgt hij of zij een heel goed beeld van wat er aan de hand is. Samen ga je dan kijken naar de opties die er zijn. Misschien kan je wel uitstel krijgen voor toetsen of kan er een uitzondering gemaakt worden op de overgangsregeling. Dikke kans dat er op een HBO of WO student psychologen aanwezig zijn die je verder op weg kunnen helpen.

Werk

Misschien wel het vervelendste van allemaal. Je moet ook op je werk eerlijk en open communiceren over wat er aan de hand is. Hoever je in gaat op de details hangt af van je relatie met de leidinggevende en het soort werk dat je doet. Wel is het belangrijk om goed aan te geven wat je nog wel kan en wat nu even niet meer gaat.

Ik raad je aan om een korte mail te sturen over wat er aan de hand is. Je doet er goed aan om in deze mail wat extra achtergrondinformatie mee te sturen. Niet iedere werkgever weet wat een burn-out precies inhoud. In die mail kan je een persoonlijk gesprek aanvragen. Dan kunnen jullie samen, eventueel met een bedrijfsarts, opzoek naar een passende oplossing.

Wat doe je als je niet begrepen wordt?

Er is natuurlijk een kleine kans dat je niet helemaal begrepen gaat worden. De belangrijkste tip die ik je hiervoor kan geven is laat je niet uit het veld slaan! Probeer nog eens een keer met die persoon in gesprek te gaan. Geef deze persoon desnoods wat extra informatie over wat een burn-out precies is en hoe het kan ontstaan. Geef ze ook informatie over het herstelproces, zodat ze beter kunnen begrijpen waar jij nu doorheen gaat.

Als dit geen effect heeft, dan kan je er ook nog voor kiezen om een professional eens met ze te laten praten. Misschien komt hij of zij net iets geloofwaardiger over.

Toch kan het zo zijn dat iemand je echt niet kan begrijpen. Dat is best logisch. Ik bedoel, had jij het kunnen begrijpen voordat je het zelf mee maakte? Waarschijnlijk niet. Respecteer dat de ander jou niet helemaal begrijpt en steek er verder geen energie meer in. Misschien dat als je weer helemaal beter bent, het gesprek nog een keertje aan kan gaan.

Mijn ervaring is dat goede communicatie tijdens je burn-out ongelooflijk belangrijk is. Je maakt het makkelijker voor mensen om te begrijpen wat er aan de hand is. Zelfs als ze je niet helemaal begrijpen is de kans groot dat ze wel begrip voor je tonen. Neem dus echt even de tijd om jouw meest dierbare personen op de hoogte te brengen van jouw burn-out. Als je dat achter de rug hebt kun je alle tijd en energie in jezelf steken, zonder je daar schuldig over te voelen. Het eerste wat je nu moet gaan doen is heel snel een noodplan opstellen. Hoe je dat doet, dat leer je vrijdag!

Veel liefs,
Anouk

Ik vind het super dat je deze blogserie volgt! Ken jij nog iemand die deze blogserie ook goed zou kunnen gebruiken? Twijfel dan niet en deel deze blogserie met zoveel mogelijk mensen! Laten we met zijn allen het taboe rondom een burn-out verbreken!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *