Burn-out | Leren van een burn-out

LaLionna Leren van een burn-out

Deze post is nummer 19 van de 25 in de blogserie: burn-out! (Alle andere posts vind je hier!)

Misschien ben je vorige week wel een beetje geschrokken van alle negatieve blijvende gevolgen na een burn-out. Dat kan ik me heel goed voorstellen. Je bent maandenlang bezig geweest met herstellen en dan krijg je nu te horen dat er nog blijvende gevolgen zijn. Gelukkig zijn er ook een heleboel positief blijvende gevolgen. Deze gevolgen maken het leven na jouw burn-out zelfs een stuk aangenamer en makkelijker. Dit komt doordat je tijdens een burn-out ongelooflijk veel leert! Wat kan je leren van een burn-out?

Leren van een burn-out

Een burn-out is een kans om heel veel over jezelf en over het leven te leren. Een burn-out krijg je niet voor niks. Maanden of misschien zelfs jaren lang heb jij geleefd op een manier die niet bij jou past. Of dit nou bewust was of niet, je deed het. Je lichaam en geest hadden het al lang door en begonnen je kleine signalen te geven. Deze sloeg je voor de wind. Je lichaam zag nog maar één optie en dat was je helemaal tot stil stand brengen met een burn-out. Doordat je in één keer helemaal stil viel kon je eindelijk eens merken dat je niet op een goede manier bezig was. Je kreeg de kans om de oorzaken te ontdekken en te veranderen. Dit gaf je de kans om je leven te gaan leven op een manier die wel bij jou past. Tijdens het herstel heb je dus ongelooflijk veel kunnen leren van een burn-out.

Je leert je grenzen kennen

Dat is iets wat je voor jouw burn-out blijkbaar nog niet gelukt was. Als je al voor je burn-out je grenzen gekend had, was je namelijk nooit burn-out geraakt. Gelukkig krijg je tijdens het herstel voldoende kansen om je grenzen te leren kennen.

Zo kan je er bijvoorbeeld al een aantal tegen komen als je op zoek gaat naar de oorzaken van jouw burn-out. Je zal zien dat je in een aantal situaties steeds hetzelfde gedrag vertoont. Je stapt steeds weer over je grenzen heen. Nu weet je dus dat je voortaan daarvoor moet stoppen.

Toch kan het zijn dat die grenzen nu weer wat veranderd zijn. Je bent namelijk niet meer dezelfde persoon als voor je burn-out. Waarschijnlijk ben je tijdens het langzaam opbouwen wel weer een aantal nieuwe grenzen tegen gekomen. Misschien ben je er toen zelfs per ongeluk over heen gegaan. Dat is niet erg, want nu weet je waar je nieuwe grenzen liggen. Zo kan je ervoor zorgen dat je de volgende keer voor jouw grenzen stopt. Dit maakt de kans op een terug val ook veel kleiner.

Betere relatie met jezelf

Was jij niet veel te streng voor jezelf voor jouw burn-out? Misschien wel. Misschien was je wel iemand die altijd de beste wilde zijn, die alles zelf wilde bereiken en die geen fouten wilde maken. Als iets niet lukte dan zag je alleen jouw eigen fouten en werd je boos op jezelf. Op de manier strafte jij jezelf onbewust. Door jezelf steeds weer te straffen, verslechter je de relatie met jezelf.

Tijdens je burn-out heb je in kunnen zien dat je niet altijd de beste hoeft te zijn en dat je niet alles alleen hoeft te doen. Dat het oké is om fouten te maken. Dat niet altijd alles jouw schuld is. Je hebt het leren loslaten.

Op deze manier wordt je veel zachter voor jezelf. Je gaat de goede momenten meer leren waarderen en jezelf te belonen als er iets goed gaat. Zo krijg je een veel betere relatie met jezelf! En de belangrijkste relatie is die met jezelf! Als die niet goed is, dan wordt het ook erg lastig om je andere relaties goed te houden!

Je gaat meer intuïtief handelen

Toen je nog zo hard was voor jezelf handelde je puur op rationele gedachten en automatische handelingen. Nu je zachter wordt voor jezelf ga je meer intuïtief handelen. Voordat je een beslissing neemt, ga je in gesprek met jezelf. Je neemt de tijd om alle mogelijke scenario’s door te lopen. Je vraagt jezelf af wat voor invloed die beslissing op jouw leven zal hebben. Hoe je jezelf zal voelen nadat je die beslissing genomen hebt. Pas als je er zeker van bent dat die beslissing bij jou past, zal je hem nemen. Dit zorgt er voor dat je meer dingen doet die je energie geven en minder dingen die je energie kosten. Dat is precies wat jouw gaat helpen om je grenzen te bewaken en een terugval te voorkomen.

Verbeterde communicatieve vaardigheden

Communiceren was, is en zal altijd belangrijk blijven. Tijdens je burn-out heb je flink kunnen oefenen met je communicatieve vaardigheden. Er komt dan namelijk flink wat communicatie aan te pas.

In eerste instantie is het vooral communicatie met jezelf. Je zal met jezelf in gesprek moeten gaan, moeten erkennen dat het niet zo goed gaat. Daarna zal je bij jezelf moeten gaan achterhalen waar het dan mis is gegaan en hoe je dit in het vervolg kan voorkomen.

Daarnaast zal je dit ook met je hulpverlener moeten bespreken. Hierbij leer je dat het oké is om over je gevoelens te praten. Dat het juist goed is om hier eerlijk en open over te zijn. Dat alleen op die manier mensen kunnen weten wat er aan de hand is en hoe ze jou het beste kunnen helpen. Dit kan je dan weer meenemen in je andere relaties.

Je kan anderen inspireren

Door alles wat je meegemaakt hebt en je verbeterde communicatieve vaardigheden kan je anderen inspireren. Wat jij de afgelopen maanden meegemaakt hebt is niet niks. Je hebt ontzettend veel geleerd over jezelf, maar ook over het leven. Die lessen zijn in het bijzonder op jou van toepassing. Toch zijn er veel mensen die wat zouden kunnen leren van jouw lessen. Ook voor hen zou het goed zijn om eens wat meer met zichzelf in gesprek te gaan en op zoek te gaan naar de perfecte balans. Door jouw verhalen te vertellen kunnen zij er de lessen uit halen die voor hun belangrijk zijn. Misschien kan je er op deze manier wel voor zorgen dat er iemand nog net voordat ie burn-out raakt de juiste veranderingen kan maken. Zo kan die persoon veel leren, zonder alle vervelende klachten van een burn-out te moeten doorstaan.

Daarnaast helpt het inspireren van anderen bij jouw eigen herstel. Je zal er zelf veel van leren en nog sterker worden. Je draagt namelijk een steentje bij aan het gelukkiger en gezonder worden van de maatschappij. En vergeet niet dat je op die manier ook mee helpt bij het doorbreken van het taboe!

Gelukkig kan je ongelooflijk veel leren van een burn-out. Een burn-out is eigenlijk de kans om je leven te leven op een manier die het beste bij jou past. Dit zal je helpen om zachter te worden voor jezelf en een betere relatie te krijgen met jezelf. Je zal meer intuïtief gaan handelen. Ook zullen je communicatieve vaardigheden verbeteren, waardoor jij anderen kan gaan inspireren. Hierbij is het wel belangrijk om je grenzen in de gaten te houden! Zo voorkom je dat je een terugval krijgt. Wil je weten wat je nog meer kan doen om een terugval te voorkomen? Kom dan vrijdag weer terug!

Veel liefs,
Anouk

Ik vind het super dat je deze blogserie volgt! Ken jij nog iemand die deze blogserie ook goed zou kunnen gebruiken? Twijfel dan niet en deel deze blogserie met zoveel mogelijk mensen! Laten we met zijn allen het taboe rondom een burn-out verbreken!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *