Burn-out | Tijd om hulp te zoeken

LaLionna tijd om hulp te zoeken

Deze post is nummer 9 van de 25 in de blogserie: burn-out! (Alle andere posts vind je hier!)

Je hebt de eerste stap naar herstel gezet. Je hebt gezien dat jouw vicieuze cirkel rond is. Je beseft dat het zo niet langer meer kan. Je bent bereid om de volgende stap naar herstel te zetten. Dan is het nu echt tijd om hulp te zoeken. Ik begrijp heel goed dat dit een enge stap kan zijn. Het wordt ineens echt en je zal het met anderen moeten gaan delen. Toch is het heel belangrijk om te doen! Laten we vandaag die angstgevoelens eens aanpakken. Als jij over die angst heen kan komen, dan kan je op zoek naar de best mogelijke hulp. Ik vertel je dan ook graag welke hulpverleners jij het beste kan bezoeken!

Waarom is het zo moeilijk om hulp te zoeken?

Misschien heb je wel de eerste stap naar herstel durven zetten. Maar misschien durf je nu wel niet meer verder. Je bent bang om hulp te zoeken. Dat is niet alleen onnodig, maar het staat ook je herstel in de weg. Je moet nu echt even voor jezelf kiezen en proberen die angsten opzij te zetten!

Overtuigingen om geen hulp te zoeken

Je komt op deze wereld in de meest kwetsbare vorm. Als baby ben je nog eerlijk en sta je overal open voor. Terwijl je ouder wordt, merk je dat mensen daar misbruik van kunnen maken. Je wordt gekwetst. Iedere keer als dit gebeurd, sluit jij jezelf verder af. Je gaat jezelf beschermen. Op welke manier je dat doet, kan voor iedereen anders zijn.

Zo werd ik perfectionistisch. Ik dacht: als ik alles maar goed doe, dan kan niemand mij iets doen. Ik ging hierin echt heel ver. Zo durfde ik nooit hulp te zoeken. Waarom? Ik vond dat ik alles zelf op moest kunnen lossen. Als ik iemand anders nodig had, dan was ik niet perfect. Dan faalde ik. Die gedachte ging zelfs zo ver dat ik me al zwak voelde als ik er überhaupt maar aan dacht om hulp te zoek.

Onbewuste angst achter die overtuigingen

Die overtuiging, dat ik zwak was als ik hulp zou gaan zoeken, moest natuurlijk ergens vandaan komen. Pas toen ik echt de tijd nam om hierbij stil te staan kon ik daar achter komen. Mijn overtuiging kwam voort uit een onbewuste angst. Ik was bang dat als ik hulp ging zoeken, ik zwak was. Dat anderen mij zouden zien als zwak en dat ik niet meer mee zou tellen.

Waar kwam die onbewuste angst eigenlijk vandaan? Bij mij kwam die angst uit het verleden. Ik had een aantal dingen meegemaakt. Die dingen zorgden ervoor dat ik bang was dat mensen mij zouden verlaten als ik minder goed zou presteren.

Anderen durven wel hulp te zoeken; hoe reageer jij daarop?

Die angst sloeg natuurlijk helemaal nergens op. Mensen laten je echt niet zomaar vallen als het even wat minder goed gaat. Kijk maar eens om je heen. Hoe vaak hebben andere mensen aan jou hulp gevraagd? Hoe vaak hebben die mensen professionele hulp ingeschakeld? Heel vaak!

Hoe reageerde jij daar dan op? Waarschijnlijk hartstikke goed. Misschien vond je die persoon juist wel heel sterk! Hij of zij durft naar jou toe te komen om hulp te zoeken. Daarbij stelt die persoon zich hartstikke kwetsbaar op. Dat is toch onwijs dapper? Doordat die persoon aangeeft wat ie echt nodig heeft, kan jij jouw hulp daar op aanpassen. Zo kan jij hem of haar veel beter helpen! Dat geeft jou een heel goed gevoel. Jij kan nu echt wat voor die ander betekenen!

Durf jij nu wel hulp te zoeken?

Zoals jij iets voor hen kan betekenen, zo kunnen zij ook iets voor jou betekenen! De kans is namelijk onwijs groot dat jouw angst niet reëel is. Ik raad je aan om op zoek te gaan naar jouw overtuigingen. Ga daarna nog een stapje verder en kijk waar die overtuiging vandaan komt. Vraag jezelf eens af of die angst nog wel reëel is.

Waar moet je heen om hulp te zoeken?

Als je de angst om hulp te zoeken opzij hebt gezet, is het tijd om echt hulp te zoeken. Voordat je dat gaat doen, raad ik je aan om een lijstje te maken met alle klachten die je ervaart. Van lichamelijk tot geestelijk. Schrijf alles op. Zo krijgt de hulpverlener een veel beter beeld van wat er aan de hand is. dit zorgt ervoor dat de diagnose een stuk sneller en beter gesteld kan worden.

De kans is groot dat je voor een burn-out in een langer traject terecht komt. Daarnaast ga je waarschijnlijk echt heel persoonlijke zaken bespreken. Het is dus echt heel belangrijk dat je een goede klik hebt met de hulpverlener! Wat die klik voor jou precies is, dat zal jezelf moeten ervaren. Zorg er in ieder geval voor dat je de hulpverlener vertrouwt en dat jij je op je gemakt voelt!

Maar naar welke hulpverlener moet je eigenlijk toe?

Huisarts

Als eerste raad ik je aan om naar de huisarts te gaan. Hij of zij kan er voor zorgen dat eventuele lichamelijke oorzaken worden uitgesloten. Lichamelijke problemen kunnen namelijk tot stressreacties leiden. Dit kan weer voor geestelijke problemen zorgen. Zo kan je dus bij een psycholoog terecht komen terwijl er eigenlijk niks mis is in je koppie, maar wel in je lichaam. Dat is niet alleen onhandig, maar ook gevaarlijk. Weet jij veel welke ziekte jij onder de leden heb. Zorg er dus voor dat dit echt uitgesloten wordt! De huisarts kan daarna heel goed inschatten waar hij of zij je naar door moet verwijzen.

POH-GGZ

Een POH-GGZ is een praktijkondersteuner bij de huisarts. Hij of zij is opgeleid om mensen met geestelijke problemen te ondersteunen. Er zijn ook genoeg praktijkondersteuners die de opleiding tot psycholoog gevolgd hebben. Doordat het bij de huisartsenpraktijk gebeurd is de stap vaak minder groot, dan wanneer je naar een externe psycholoog moet. De consulten zijn vaak iets korter en er zit een langere tijd tussen. Doordat de sessies korter zijn, vragen ze minder inspanning en kan je er sneller van herstellen. Wel kan het vervelend zijn dat je weer een week of twee moet wachten voordat je terug kan komen.

Psycholoog

Bij een psycholoog kun je vaak iedere week of soms zelfs meerdere keren per week komen. Deze vorm van begeleiding is dus veel intensiever. De sessies duren vaak ook langer dan die van de POH-GGZ. Dit kan soms erg veel van je vragen. Het kan dus best zo zijn dat je van één sessie een aantal dagen moet herstellen. Doordat de begeleiding intensiever is, kan het herstelproces vaak wel sneller verlopen.

Extra coaching

Als je bij een psycholoog loopt heb je vaak al een hele intensieve begeleiding te pakken. Als je echter bij een POH-GGZ loopt is die begeleiding minder intensief. Misschien heb je dan wel behoefte aan wat extra ondersteuning. Of misschien vind je de stap om naar een praktijkondersteuner of psycholoog te gaan wel veel te groot. Dan kan je overwegen om met een extra coach aan de slag te gaan.

Zelf heb ik stresscounseling gevolgd. Dit kan je laten inzien waar jouw stress vandaan komt. Het kan ook helpen om beter met stress om te gaan, zodat je een burn-out kan voorkomen.

Je kan er ook voor kiezen om aan de slag te gaan met een speciale burn-out coach. Zij hebben vaak een burn-out gehad en hebben daarna een opleiding tot coach gevolgd. Ze begeleiden je eigenlijk door je hele burn-out en helpen je bij het herstel. Zelf heb ik hier geen ervaring mee.

Zelfhulp

Ik raad je echt aan om professionele hulp te zoeken. Deze zelfhulp methodes kan je dan ook het beste ondersteunend gebruiken. Ze kunnen je helpen actiever met je burn-out aan de slag te gaan. Zo kan je ook tussen de gesprekken door aan de slag en wordt jouw dagelijks leven draagbaarder.

Er zijn veel verschillende vormen van zelfhulp beschikbaar:

  • Blogs: deze kan je gratis bezoeken. Vaak zijn de blogs geschreven door mensen die zelf een burn-out gehad hebben. Je kan zelf kiezen wat jij graag wilt lezen. Natuurlijk kan je op dit blog al heel veel lezen! Een ander heel goed blog is Jong Burnout. Het blog is niet meer actief. Er komen dus geen nieuwe artikelen meer, maar er staan wel heel veel goede artikelen op!
  • Boeken: er is een heel scala aan boeken over een burn-out geschreven. Ik raad je aan om eens op bol.com rond te neuzen. Bestel vooral lekker de boeken waar jij je goed bij voelt!
  • Zelfhulpprogramma’s: zelf heb ik hier geen ervaring mee. Toch zal ik een aantal opties geven:
    • Mirro biedt gratis zelfhulp aan.
    • Mijn Kwartier beloofd je in één maand je stress en angstgevoelens te verminderen. Iedere dag zou je dan 15 minuten aan de slag moeten. Dit programma is niet gratis, maar wel heel goed betaalbaar.
    • Balance & Energy gaat voor een wat langer traject. Gedurende 9 weken krijg je iedere week 1 nieuwe module via de mail toegestuurd. Ook krijg je daarbij werkboeken en duidelijke stappenplannen toegestuurd. Je kan kiezen uit een basispakket of een pakket met coaching daarbij. Dit is het duurste zelfhulpprogramma.

Ik hoop dat jij over je angsten heen kan komen. Dat jij nu echt de stappen gaat zetten die je moet zetten. Trek gewoon die stoute schoenen aan en bel naar je huisarts! Vanaf daar gaat het balletje vanzelf wel rollen. Probeer echt open te staan voor alle mogelijkheden. Alleen dan zal het herstelproces goed kunnen verlopen! Vind jij het lastig om jezelf daar echt voor open te stellen? Kom dan vrijdag even terug. Dan gaan wij samen kijken hoe jij jezelf hiervoor open kan stellen!

Veel liefs,
Anouk

Ik vind het super dat je deze blogserie volgt! Ken jij nog iemand die deze blogserie ook goed zou kunnen gebruiken? Twijfel dan niet en deel deze blogserie met zoveel mogelijk mensen! Laten we met zijn allen het taboe rondom een burn-out verbreken!

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *