Helweek | Woensdag: timemanagement

helweekGisteren was ik erg laat met mijn blog. Pas net voor tien was ie af. Daardoor zat ik al helemaal in de stress. Krijg ik hem nog wel op tijd af? Heb ik dan nog wel genoeg tijd over om tot rust te komen? Kom ik dan nog wel op tijd in slaap? Heb ik dan nog wel genoeg tijd over om te slapen? Je hoort het al tijd, tijd, tijd. Soms lijkt alsof de tijd mijn leven beheerst. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben. We hebben allemaal even veel tijd in een week zitten, maar de een weet er veel meer uit te halen dan de ander. Vandaag staat de helweek in het teken van timemanagement. Laten we eens kijken hoe ik mijn tijd weer onder controle kan krijgen!

Opdrachten van vandaag

Vandaag staan er eigenlijk drie puntjes om te doen, maar stiekem zijn het er wel iets meer. De opdrachten van vandaag zijn:

  1. Maak je eigen to-do-lijst.
  2. Leg je eigen jaarplanning, maandplanning, weekplanning en dagplanning aan.
  3. Leer om dingen van je to-do-lijst over te hevelen naar je agenda.

Maar eerst kijk ik natuurlijk even terug op deze dag vorig jaar. Die dag heb ik een lange to-do-lijst aangelegd. Vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een kalender waarin ik alles op kon schrijven. Een jaarplanning heb ik toen niet gemaakt, wel een maandplanning. Ik vond het super fijn om vaste dagen te hebben voor bijvoorbeeld het schoonmaken van mijn gerbilhok, het sporten en het plannen. Dit heb ik dan ook nog een aantal maanden volgehouden. Een weekplanning maakte ik niet. Wel heb ik een app geïnstalleerd om mijn dagen te plannen en die gebruik ik nog steeds. Niet iedere dag, maar in tijden van drukte. Ik hoop dat ik nu een schop onder mijn kont krijg om dit veel consequenter te doen!

helweekDe eerste opdracht had ik gelukkig al liggen. Die had ik in de voorbereiding al gemaakt. Voordat ik kan beginnen met het maken van mijn jaarplanning is het heel belangrijk om al mijn doelen voor het komende jaar nog eens op een rijtje te zetten. Door mijn doelen tijdens het plannen goed voor ogen te houden, kan ik voorkomen dat ik mijn agenda vol plan met zaken die mij helemaal niet dichter bij mijn doel brengen. Dan maak ik een jaarplanning met daarin alle maanden en het aantal weken van die maand. In de laatste week schrijf ik mijn doel voor die maand op.

maandplanningDat doel kopieer ik en zet ik vervolgens in de maandplanning. Dit doe ik op de laatste dag van de betreffende maand. Dan breek ik dat doel op in kleinere subdoelen en die plan ik in de maandplanning in, in de week waarin ik dat subdoel wil behalen. Dat subdoel breek ik vervolgens weer op in een stappenplan. Ieder onderdeel van dat stappenplan krijgt een eigen dag. Ook dit zet ik nog in de maandplanning.

Vervolgens maak ik een weekplanning. Ik kopieer alles wat er in die week in de maandplanning staat naar mijn weekkalender. Vervolgens pak ik mijn to-do-lijst erbij en stel ik 5-10 prioriteiten. Deze schrijf ik op onder mijn to-do voor die week. Die plan ik dan weer in op een bepaalde dag van de week.

Dan is het tijd voor de dagplanning. Ik neem over wat er op de desbetreffende dag in de weekplanning staat en zet dit onder mijn to-do voor vandaag. Dan maak ik een schema, met tijden erin. In dat schema ga ik mijn dag plannen. Hierin schrijf ik afspraken op en alles wat er op mijn to-do voor vandaag staat. Ook reserveer ik tijd voor mezelf en andere dingen. Zo schrijf ik op wanneer ik ga eten, wanneer het tijd is om te sporten en wanneer ik naar mijn vriend ga.

Wat ook heel belangrijk is tijdens het plannen is om tijd in te plannen om te plannen. Ja, het is een mooie zin he! Als je dit niet doet, plan je je agenda vol met andere zaken en vergeet je te plannen. Dan raak je het overzicht weer makkelijker kwijt en dat kan stress veroorzaken. Het is belangrijk om ook tijd te reserveren voor sporten. Als je dit niet opschrijft dan gaat het je heel veel moeite kosten om het wel te doen. Het staat niet in je planning dus heb je er eigenlijk ook geen tijd voor. Maar voor je gezondheid is het wel heel belangrijk. Dit kan ontzettend aan je gaan knagen en ongemerkt een boel energie vreten.

Dit kun je heel makkelijk voorkomen door bijvoorbeeld een focus week in te plannen in je maandplanning. Focus je bijvoorbeeld een week op je werk en dan een week op je gezin. Als je dan het idee krijgt ergens niet genoeg tijd aan te kunnen besteden, dan weet je dat dit volgende of de week daarna weer goed komt. Zo kun je dat ellendige schuldgevoel dus voorkomen!

Hoe ging mijn dag?

slaaptrackerPfff… doordat mijn blog gisteren zo laat online stond, heb ik nog tot heel laat in het volle licht achter de computer gezeten. Ik weet van mezelf dat ik hier heel gevoelig voor ben. Mijn gedachten bleven maar door mijn hoofd malen. Oh dit is een goed idee, dat moet ik echt nog doen… aaaaah ik werd gek. Ik pakte mijn telefoon en noteerde alles wat er in mijn hoofd zat. Nou dat luchtte wel op. Helaas was het ondertussen al half elf. Gelukkig viel ik uiteindelijk na wat ontspanningsoefeningen wel in slaap. Beetje jammer dat ik er iets later weer uit moest om te plassen. Ik werd vanmorgen dan ook echt wakker als een zombie. Elk spiertje in mijn lijf deed zeer en ik was onwijs misselijk. Eerst wilde ik gaan sporten, maar toen bedacht ik dat mijn lijf heel hard tegen me riep dat ik moest rusten. Aangezien ik nu na mijn burn-out eindelijk weer meer energie begin te krijgen wil ik hier wel heel voorzichtig mee om gaan. Ik stel het sproten dus af voor vandaag.

helweekIk pak het boek erbij en lees het hele hoofdstuk. En dat is nog best een klus ook, het is een groot hoofdstuk vandaag. Wel is het een leerzaam hoofdstuk. Als ik mijn ouders hoor rommelen besef ik me dat ik ook gewoon lekker kan gaan ontbijten zonder iemand te storen. Dan ga ik lekker douchen en doe ik mijn make-up.

helweekHelemaal fris en fruitig ga ik aan de slag met de opdracht van vandaag. Het was echt ongelooflijk veel werk en ik maak mijn maandplanning maar tot april. Wel heb ik tijd ingepland om de volgende maand en de volgende week te plannen.

helweekDan film ik het filmpje over het hoofdstuk van vandaag en wil ik het op YouTube zetten. Dat is nog lastiger dan ik dacht. Ik wil ook een banner designen en ook dat is een gedoe om de maten en verhoudingen juist te krijgen. Als het dan eindelijk lukt ben ik ook helemaal happy! Toch mis ik een deel van mijn kanaal en de daar bijbehorende opties. Ik zag net in een filmpje dat ik ze eerder vandaag wel had. Morgen eens even zien of ik dat kan fiksen.

Vanmiddag heb ik voorlopig de laatste behandeling bij de fysio. Zij begeleidt me al jaren met mijn rugklachten en heeft me tijdens mijn burn-out ook ontzettend goed geholpen. Ze heeft alle blokkades weggemasseerd. Ik heb het idee dat door het wegmasseren van lichamelijk blokkades, mijn emotionele blokkades ook beter konden doorstromen.

Creatief CVIk werk mijn CV en brief nog tot in de puntjes toe uit. Toch wil ik nog iets anders. Ik wil de recruiters meer kennis laten maken met mij. De opsomming van mijn opleidingen en werk reflecteren eigenlijk niet zo goed wat ik kan en waar mijn ambities liggen. Daarom design ik nog een soort ‘dit ben ik’ pagina. Hierin laat ik de recruiters kennis maken met mij, mijn visie, mijn vaardigheden en mijn ambities. Helaas kan ik tijdens het solliciteren dit natuurlijk niet mee uploaden. Dat wordt morgen nog maar even in real life langs gaan. Ik denk sowieso dat dat mijn kansen aardig zal vergroten!

Ik verlies me hier weer zo in dat ik bijna een uur later dan de bedoeling is bij mijn vriend aan kom. Die jongen heeft het toch ook lastig met mij he! Ik baal er zelf ook wel van, maar dit jaar zie ik hem tenminste in de helweek!

Leermomenten van vandaag

  • Ik merk dat plannen heel rustgevend werkt.
  • Mijn doelen veranderen in plannen.
  • Die plannen krijg nu ook echt vorm.
  • Ik krijg steeds een helderder beeld van waar ik heen wil en hoe ik dat moet bereiken.
  • Ik kan mezelf echt helemaal verliezen in designen!
  • Ik ben graag anders dan anderen.
  • Ik kan ook apentrots zijn op mezelf als ik iets toch maar weer mooi voor elkaar krijg!
  • Het bloggen gaat steeds sneller.
  • Ik ga niet meer met mezelf in strijd als ik ergens niet aan toe kom.
  • Deze helweek ligt mijn focus heel ergens anders dan vorig jaar.

Vanavond heb ik veel minder energie over dan gisteren. Mijn tanden doen onwijs zeer (gelukkig kan ik vrijdag naar de tandarts) en ik heb gloeiende wangetjes. Vandaag viel me lastiger dan de andere twee dagen. Wel heb ik nu eindelijk een aantal dingen afgerond en kan ik verder met het volgende! Ik maak nog een even een dagplanning voor morgen en dan ga ik vanavond wel lekker op tijd ontspannen!

Veel liefs,
Anouk

P.S. sorry voor eventuele fouten, maar aan het einde van zo’n lange dag ben ik niet heel scherp meer.

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *